Sistem Pendidikan Ilmu
Oleh kerana saya terterjun di bidang pendidikan; agaknya
sesuailah kita berkata-kata tentang sistem ilmu yang seharusnya mendidik setiap insan menjadi
nadi penggerak kearah kebaikan di dalam dunia dengan akal pemikiran yang sihat.
Tidak perlulah kita bercerita panjang mengenai segala kokurikulum dan perancangan
untuk menaik taraf tahap pencapaian anak-anak muda supaya setanding dengan
masyarakat dunia kelas pertama .
Sebelum kita memulakan bicara ini, siapakah kita sebenarnya
untuk menilai kualiti pendidikan negara? Kita adalah mangsa dalam kemelut untuk
menetapkan panduan supaya sistem pendidikan ini diiktiraf dan diperakui dunia. Bukannya
kita adalah sumber ilmu tetapi kita adalah hasil rujukan ilmu. Setiap kegagalan
kita merupakan satu kegagalan terhadap sistem yang diwujudkan oleh golongan
yang telah berjaya. Mereka megah berkata-kata dan kita adalah bahan terhadap
setiap patah ayat yang telah ditulis dan diperakui. Tidak ada yang lari, jika kejayaan yang berjaya dikecapi
ianya menjadi satu panduan terhadap keangkuhan individu yang telah merancang
semuanya.
Kita sepatutnya diberikan rujukan terhadap segala perubahan
dalam sistem ilmu, kerana kitalah nadi terhadap ilmu itu. Pada masa dahulu
tiada satu penetapan sistem dilakukan secara menyeluruh apabila menyentuh pada
soal ilmu kerana nadi ilmu itu wujud dalam keterbukaan terhadap akal yang
menerima. Sistem yang wujud hanyalah sebagai perlambangan terhadap jati diri
ilmu tersebut tetapi itupun ianya bukanlah berbentuk ketetapan peraturan.
Ilmu itu melambangkan budaya dan itulah yang dicorakkan oleh
masyarakat yang membudayakan ilmu. Kini ilmu dan budaya merupakan dua identiti yang
berbeza, budaya makin hilang dikikis oleh peredaran zaman yang memanipulasikan populariti
dan ilmu diperuntukan sebagai satu pelaburan untuk menjana pendapatan di masa
hadapan.
Sebagai sebuah negara yang mahu bergerak kearah kemajuan;
kita tidak pernah cuba belajar dari kegagalan negara-negara yang memperlihatkan
keangkuhan kemajuan mereka. Malaysia pada asasnya berada dalam transisi
perjalanan kearah negara maju dan para pemimpinnya seharusnya mula berfikiran
melebihi pencapaian yang dikecapi oleh negara maju.
Perkara yang paling jelas dibentuk negara maju adalah
kegagalannya dalam melahirkan insan yang berilmu dan pada masa yang sama mempunyai
kebolehan untuk bersederhana dalam merangkumi setiap aspek kehidupannya. Ilmu yang
didik adalah berasingan dengan segala aspek pembentukan peribadi dan prinsip
kebebasan yang didedahkan memberikan impak yang mendalam pada pembentukan peribadi
setiap insan yang lahir melalui didikan sistem tersebut.
Mereka mungkin berjaya dan kita sentiasa memperakuinya tetapi
tibalah masanya untuk kita memperakui diri kita sendiri sebagai seseorang yang berjaya
dalam membentuk masyarakat yang lebih baik dan setanding dengan setiap
pengiktirafan yang dilkeluarkan oleh mereka.
Kerangka perancangan kita perlulah diseragamkan sebelum diubah-ubah.
Tahukan anda terdapat perbezaan ketara terhadap cara penulisan rancangan
pembelajaran harian di setiap negeri di Malaysia? Tahukan anda masih lagi
terdapat sekolah yang kekurangan buku teks dan terdapat sekolah yang mempunyai
lambakan buku? Dan ini adalah hanya asas terhadap sistem pendidikan yang kita
banggakan.
Kita seharusnya malu untuk memperjuangkan pembaharuan sistem
yang belum lagi berjaya mencapai kata yang diucapkan. Sistem pendidikan yang
lestari dan berdaya saing perlu tetapi yang paling penting adalah pada semua
peringkat setiap murid itu menerima kualiti pendidikan yang sama.
Sepatutnya Malaysia tidak menggunakan alasan bahawa kawasan
pendalaman itu terlalu susah untuk dipastikan setiap perkara yang kurang
dilengkapkan kerana kita sendiri telah merentas dunia dalam memberikan bantuan
terhadap yang memerlukan. Bukankah kita yang berdiri untuk memerdekakan konflik
di Filipina, bukankah kita yang beratur untuk memberikan bantuan terhadap
keamanan di Bosnia, dan tidakkah kita yang melabur berjuta ringgit demi
memastikan sahabat kita di Gaza terpelihara haknya!.
Dimana kita bila melihat kembali nasib anak bangsa sendiri. Bukanlah
kerja seorang guru untuk masuk kedalam hutan dan membina sebuah sekolah! Bukannya
kerja guru untuk mencetak sejuta patah ayat bagi muridnya hafal demi menjawab
seribu soalan yang belum pernah dilihatnya! Bukanlah tanggung jawab guru
mendaki bukit dan mendongak kelangit bagi mencari setitik gelombang bagi
memastikan dunia luar tahu kewujudannya!
Bukannya saya, rakan-rakan pendidik yang lain inginkan
kemewahan dan kemajuan yang terlampau tetapi hakikatnya kami menuntut keadilan
terhadap masyarakat yang menginginkan perubahan. Bukan perubahan dalam aspek
fizikal semata-mata tetapi perubahan terhadap sistem yang wujud yang menafikan
hak mereka yang inginkan ilmu.
Kami mampu untuk mendidik pemikiran generasi mendatang,
tetapi kami tidak mampu untuk mengatakan terhadap mereka penindasan yang mereka
lalui merupakan nasib yang menimpa mereka kerana kejahilan diri mereka sendiri.
Sesungguhnya masyarakat yang terpinggir itu tidak jahil malah mereka lebih
harmoni dan berakal dari golongan yang megah di kota-raya.
Kami malu untuk memperakui setiap kekurangan yang terdapat
dihadapan kami, kami takut terhadap masa hadapan anak-anak ini, kami resah
melihat nasib diri sendiri yang terumbang dalam realiti yang nyata ini. Kami sentiasa
berharap akan pertolongan orang untuk membantu kami dalam memberikan segala
yang mampu supaya mereka tidak sedikit pun merasa kekurangan.
Tapi hakikatnya
bukanlah mereka yang perlukan pertolongan tersebut tetapi diri kami sendiri,
kami mewakili masyarakat yang maju dan masyarakat yang hidup dalam kemewahan
diluar sana untuk mendidik jiwa-jiwa kental ini supaya berjuang didunia yang
kian musnah nilai-nilai murni dalam kehidupannya. Kami seakan-akan mengeluarkan
belian dari kerak bumi untuk dipakai oleh golongan yang hanya berseloka dengan apa
yang mereka miliki.
Secara jujurnya, sistem pendidikan negara masih lagi perlu
diperuntukan nilai perhatian yang tinggi,dan keseimbangan perlu diwujudkan bagi
memastikan setiap warga pendidik itu mempunyai kebolehan untuk berfikir dengan
suara pemikiran yang lebih kreatif bagi memajukan nilai pendidikan di negara
ini.
Setiap kejayaan itu perlulah diabadikan dan setiap kegagalan
perlulah dipelajari supaya kita tidak bergerak hanya berlandaskan memajukan
diri tetapi kita bergerak kearah membangunkan setiap bahagian yang mengalami kegagalan.
Golongan pendidik di Malaysia diharap bangun dan menyuarakan
segala hak mereka terhadap sistem yang menindaskan ilmu. Kualiti ilmu itu
bertunjangkan pemahaman ilmu yang wujud dan bukannya kebolehan untuk memiliki
setiap titis ilmu yang ditulis. Sebaik-baiknya kita sebagai masyarakat mula
memperakui bahawa ilmu yang terdidik adalah ilmu yang dizahirkan dalam perilaku
kehidupan dan bukannya ilmu yang diiktiraf oleh institusi ilmu semata-mata.
Comments
Post a Comment
please think wisely!