~kisah remaja-remaja S~

Ini adalah kisah percutian yang akan menggamit jiwa yang memahami sejauh mana makna kehidupan itu mampu bersemi di hati naluri seorang insan. Ini adalah kisah percutian Suria--- Suria ialah seroang gadis pendiam yang suka berseorangan dan tidak pernah mempunyai masalah dengan rakan-rakan disekitarnya. Jika ditanya kepada rakannya mengenai Suria, kebanyakan mereka akan berkata :

Rakan A : “Suria!--- dia ok jea. Pemalu kot-suka lepak sorang-sorang. Mcm pelik pun ada!”

Rakan B : “oh minah yg dok kat belakang kelas tu ke? Nama dia Suria? Tak tahu plak-apa hal ko nak tahu tentang dia! Aku tak kenal ar dia-sorry ar!”

Itulah pendapat rakan-rakannya mengenai Suria. Tetapi bukan ini yang akan menjadi bahan penceritaan pada hari ini. Pada musim cuti yang lepas (cuti akhir tahun bulan disember!) Suria membuat keputusan untuk pulang ke kampung. Hasrat Suria adalah untuk menjadi insan yang baru dan meneroka identiti yang lebih ceria dan periang. Dengan keyakinan dan matlamat untuk berubah Suria melangkah ke kampung bertemankan mak saudaranya. Sesudah tiba di kampung, Suria tinggal di rumah mak saudaranya.

Pada permulaannya Suria kerap keseorangan kerana kebanyakan budak kampung tidak lepak kat rumah mak saudara Suria dan Suria agak malas nak pergi merayap sorang-sorang kat dalam kampung. Walau bagaimana pun semua itu berubah apabila seorang budak lelaki tiba di rumah mak saudara Suria untuk menghantar baju tempahan yang telah siap dijahit (pendek cerita mak budak lelaki nie tukang jahit baju kat kampung). Budak lelaki ini bernama Salman (hahahx!). Setelah melihat Salman jiwa Suria terasa bahang kepanasan untuk mengenali Salman dengan lebih lanjut. Suria mula mengekori Salman semasa Salman berjalan pulang ke rumahnya. Setelah Salman tiba di rumahnya dan masuk ke dalam, Suria cuba mencari di celah-celah rekahan dinding rumah Salman untuk melihat Salman. Akhirnya Suria berjaya menghendap Salman yang sedang berada di dalam bilik.

Dengan tertiba dan tanpa disedari ada suatu tangan menyentuh bahu Suria dan berkata “woit! Mengintai orang! Ish macam nie rupanya anak dara kota! Tak tahu malu!”. Suria terpinga-pinga dan kemudian Suria melihat rupanya orang itu adalah Siti. (Jiran kepada Salman!) Siti bertukar salam dengan Suria dan mengajak Suria untuk mengikutnya pulang kerumahnya. Setelah sampai kerumah Siti, Suria pun menjelaskan bahawa dia telah jatuh hati terhadap Salman. Siti berkata kepada Suria “Yea ke? Oh ok satgi pukul 2 setengah mcm tu Salman akan mandi! Bilik air tu yg kat luar tu so kita pi mengendap sama-sama nak?”. Maka dengan itu Suria dan Siti pun menjadi rakan baik.

Setelah beberapa hari barulah Salman mendapat perasaan yang dia telah di “intai” oleh sesuatu (sebenarnya pada mulanya pun Salman dah tahu cuba dia biarkan jea sebab dia suka tapi kalau benda nie berterusan dibiarkan takde cerita la plak so nak pendekkan cerita dan buatkannya menarik marilah kita membuat andaian yang Salman baru jea tahu hal ini!) Salman pun mula membuat perancangan untuk cuba memerangkap insaniah yang telah mengintipnya selama ini. Pada suatu hari Salman pun masuk ke dalam bilik mandi dan kemudian tunggu di lubang yang memang jelas boleh menyebabkan orang luar nampak orang di dalam (kenapa Salman tak pernah nak tutup lubang tu-teruk betul ar- dan inilah buktinya orang kampong lebih sosial dari orang bandar! Mandi di tempat terbuka luar rumah! So sapa kata orang kampung tak tahu benda-benda nie semua! Teruk ar korang!).

Akhirnya mata bertentang mata. Salman pun mengetahui selama ini Suria lah yang selalu mengintai dirinya (part Siti tu—dia jiran Salman so Salman dah memang tahu pun! Teruk betul minah-minah dalam cerita nie! Sapa la penulisnya!) Salman pun berkenalan dengan Suria dan mereka bertiga kerap di lihat bersama. (don’t get any wrong idea here, reader! Shame for you all if you think something in-moral happen here!) Salman dan Siti membawa Suria meninjau kampung, bermain layang-layang di lapangan sawah padi yang terbentang luas. Kadang-kadang mereka memancing dan juga bermandi-mandi di tali air. Tetapi aktiviti “mengintai” kekadang masih dilakukan juga!

Setelah hampir sebulan masa berlalu, Suria merasakan inilah masanya untuk dia melafazkan kata cinta terhadap Salman. Dengan lafaz bismilllah dalam hati; Suria mendekati Salman di suatu kawasan yang agak terpencil dan jauh dari pandangan umum dan hampir dalam hutan belukar yang tebal. Salman terkejut dan terus melarikan diri tanpa toleh ke belakang (jangan tanya kenapa!) setelah pulang kerumah Salman menelefon Siti dan menceritakan segalanya. Siti berkata “ so you run dude? What wrong with you!!!!!!! Are you a faggot or something? Oh come on!!” (yeah—budak kampong pun tahu English k! hahahhx!)

Salman menjelaskan kepada Siti yang dia sebenarnya tidak pernah mencintai Suria dan hanya berpendapat Suria itu sebagai seorang teman. Dan dalam masa yang sama dia sedang menggunakan Suria untuk mendekati Syarifah anak perempuan mak saudara Suria yang hot! (next time we talk about Syarifah k! it is not important now because this is about Suria not Syarifah). Akhirnya Siti pun memahami dan akan cuba menerangkan hal yang sebenarnya kepada Suria. Siti pun pergi ke rumah mak saudara Suria untuk menjelaskan keadaan sebenar. Inilah diantara kata-kata Siti yang berjaya mententeramkan Suria. “hey chill out babe! Salman tu gay la! Ini satgi aku bawak ko pi rumah Pak Anuar! Giler anak lelaki dia hot stuff!! Percayalah ko akan lupakan Salman nya! Jom!”. Setelah melihat anak lelaki Pak Anuar yag baru pulang dari luar negara maka hati Suria pun terubat!

Setelah sebulan berada dikampung itu, Suria pun ditakdirkan untuk pulang semula ke kota. Dia dengan berat hatinya tidak mahu meninggalkan kampung tersebut. Dan lebih-lebih lagi meninggalkan Siti, anak lelaki Pak Anuar dan jugak Salman (kekasih lama!). Tetapi dengan berakhir cuti akhir tahun maka berakhirlah percutian Suria di kampung mak saudaranya. Sambil berpegangan tangan dengan Siti, Suria berjanji akan datang semula pada cuti yang akan datang. Setelah dua hari pulang ke kota- Salman dan Siti dikejutkan dengan berita kematian Suria akibat diragut! Setelah mendengar khabar berita itu kehidupan dua sahabat ini pun berubah dengan penuh drastik. Siti tidak lagi mengintai Salman dan anak Pak Anuar tetapi kini merupakan isteri ketiga Pak Mail. Dan Salman pula telah berhijrah ke kota dengan anak Pak Anuar. (We all hope both of them are straight!) the end!.

Comments

Popular posts from this blog

keluarga!

ImAzih nisutAM

Pengalaman "BLUE MOON" ku