~Drama Agung 901~



Suatu ketika di tempat letak kereta;
9; saya tak bersalah pun k! saya ada saksi dan buktinya
1;mana ada tak salah! Nie sapa punya kerja nie!
9; ala belakang awak calar jea! Sapa-sapa pun boleh buat k!
1; hey awak sorang jea yg langgar sampai calar mcm nie-saya tak kira! Saya nak jugak keadilan.
9; ewah-ewah budak nie! Berani betul-ko ingat ko sapa erk!
1; suka hati aku ler nak ingat aku sapa ang sapa!
9; aku? Sapa tak kenal aku bro! ko jgn nak fitnah kat sini k! bontot kereta ko yg calar tu bukan kerja aku k!
1; nie senang-senang kita jumpa kat balai jea!

Manakala dibalai;
0; ok! Sapa yang nak buat report nie?
1; saya cik! Dia langgar bontot saya tadi!
0; dia nie ke? Nie dah dua kali dah nie—ish-ish! Takpe2 sila buat laporan kat situ!
1; dah dua kali rupanya! Damn betul mamat tu! ~ .~

Seketika kemudian disoal siasat;
9; encik! Tolong ler-calar jea kot-bukannya mcm berlubang kea pa ke?
0; encik! Calar pun langgar jugak kan-takkan nak sampai berlubang baru kami nak tahan!
9;ala encik saya tak salah pun!
0;encik ada tak ditempat kejadian?
9; yea la saya ada kat situ! Saya parking kat belakang dia!
0;ha! So betul ler encik ada langgar dia!
9;mana ada! Saya ada jea kat situ! Tak berlanggar pun! Calar tu sapa pun boleh buat encik oit! Saya difitnah nie!
0; awak nie biar betul! Takdenya org nak fitnah kalau calar jea!
9; encik betul! Saya rasa bos saya punya kerja nie-saya baru kena berhenti kemudian ini plak berlaku! Dia dengki nie!
0; encik 1 yang lapor tak kenal pun bos encik! Lagipun encik dah mengaku ada kat tempat kejadian kan.

Di tempat yang sama cuma bilik berbeza;
0; encik buat apa kat tempat parking tu?
1; kerja ler- saya parking sekejap jea-tertiba jea dia langgar.
0; betul ke nie? Ataupun encik sengaja nak tunggu dia langgar?
1; encik-saya tunggu ke tidak-dia yang langgar! So salah dia ler! Takde kene-mengena dgn motif saya pun!
0; encik; saya perlu tahu apa yang berlaku! Ckp yang sebenarnya!
1; saya baru kerja kat situ. Tak pernah parking pun kat belakang kereta dia sebelum nie-ntah knp hari tu nak parking so bila nak keluar jea-dia dah langgar.
0; so encik ar yang keluar dulu? Dan mcm mana dia plak yg langgar encik?
1; bukan mcm tu-dia Nampak saya nak keluar tapi dia yang langgar saya-saya tunggu jea dia keluar-
0; ohhh so dia yang melanggar bahagian belakang encik?
1; yea!
0; ada tercedera dimana-mana ketika perlanggaran?
1;takde ar teruk mana pun- tercalar jea! Tapi kereta nie baru lagi kot-habis ar duit nak repair.
0; kali pertama ke kena langgar nie?
1; yea! Sial betul-baru ingat nak hidup senang sikit!

Setelah turun naik mahkamah;
9; ok! Saya tak bersalah! Saya dah tunjukkan bukti! Calar tu tak mungkin disebabkan oleh kereta saya sahaja!
1; lepas tu sapa plak yang gatai nak calar-calar. Awak jgn memain k! mengaku jea ler apa susah!
0; ntah apa ler kes nie! Asal susah sangat nie!
9; ish—saya tak percaya saya yang langgar dia-mesti org lain! Saya tak nak langgar dia pun!
0; apa awak dok merapu nie! Jangan ler buat hal nie berpanjangan!
9; saya dah kata saya tak langgar dia! Saya tak drive pu hari tu k! sakit pinggang!
0; bila masa plak nie? Hari tu tak bagitahu pun.
9;ish-tak rasa penting pun nak bagitahu!
1; lepas tu yang dalam kereta tu sapa? Hantu? Saya tengok belakang k!
9; awak khayal kot-nie semua fitnah!
0; encik! Kami dah periksa kereta tu dan dapati kereta encik ler yang melanggarnya!
9; oit! Mana mungkin! Ada ramai lagi yang bawak kereta tu! Mungkin dilanggar kat tempat lain kemudian dibiarkan disitu!
0; encik jangan cuba nak bawak kes nie kepada penyiasatan yang baru!
9; encik kena siasat bos saya! Dia cemburu dan calarkan kereta budak 1 nie! Saya tak bersalah k!
0; encik! Cubalah buka mata sikit- bos encik takde masa nak calar kereta org kalau dia dah pecat encik! Janganlah bukak cerita org lain- ini kes encik kan!
1; entah! Walaupun kita kerja dalam syarikat yang sama—saya tak kenal bos awak k!
0; hey! Wait!! Korang sepejabat rupanya! Nie apa nie? Saya dah tak percaya kat dua-dua nie!
9; ha! Encik dengar tu- nie semua muslihat nie! Depa tahu saya ada rahsia syarikat-s o saja depan nak saya masuk lokap!
0; encik dah pun masuk lokap! Sudah ler! Kalau bos encik yang buat semua nie-tunjukkan bukti! Dan awak- 1 kalau awak cuba menipu bawak lah bertaubat k!
1; encik saya tak menipu! Saya bersumpah-dia langgar saya dan saya tak bekerjasama dengan sesapa pun dalam hal ini.
0; baiklah saya terima! Encik 9 ada apa-apa utk dikatakan!
9; saya tak buat dan saya tak perlu bersumpah!

Selepas bertahun lamanya depa still dok gaduh lagi nie;
0; ish-kes nie makin bercelaru! Dulu keretatercalar jea-sekarang nie dah mcm perang plak dah!
9; yea la encik! Nie semua bukan kerja saya! Memang saya ada kat situ-memang itu kereta saya tapi bukan saya yang langgar! Saya difitnah!
0; ok-ok! jangan ar kalut! Saya rasa saya dah tahu apa yang terjadi disini.
9; encik saya mahukan keadilan! Saya patut diberi keadilan! Dari hari tu lagi saya takde keadilan yang memihak kepada saya.
1; apa hal ler mamat nie! Dia gaduh dengan bos dia-kemudian langgar aku lepas tu dok buat drama plak!
9; hey ko budak diam ok! ko tahu apa! Nanti aku dapat keadilan jaga ko!
0; amboi garangnya! Nie result dah hampir keluar jangan nak tunjuk hero plak!
9; encik saya difitnah! Saya tak akan diam! Walaupun saya bersalah!
1; ha! Dia sendiri tahu dia bersalah!
9; hey budak ko diam! Calar bukan besar pun dok buat teruk satu negara!
1; nie-calar tetap calar k! tak pasal-pasal aku kena bersusah payah pasal ko k.
9; hey ada aku peduli! Aku mahukan keadilan kepada diriku! so ko sapa erk! Aku tak kenal pun! Kereta pun kecik jea banyak dok bising.
0; oit-tak habis-habis lagi ke! Dah mcm anak dara bergaduh dengan boyfriend! Nie esok result keluar-dok rumah diam-diam! Tak payah nak buat drama ok!
9; hey mana boleh! Satgi dia nie naik taring! Dia org boss saya nie! Saya tahu ar!
1; apa kes ko nie? Benci giler kat boss sendiri apasal dulu tak letak jea jawatan kalau tahu dia jahat giler!
9; hey suka hati aku ar budak! Ko diam ok!
1; bro. lu kelakar k! kerja dengan org jahat tapi bila terkena dengan batang hidung sendiri baru nak riuh satu kampong!
9; ko saja nak cari pasal dgn aku apa kes? Suka hati aku ler nak ck papa pasal bos aku pun! Ko takde kena-mengena dengan hal aku!
1; ha! Tgk-saya takde kena-mengena dengan bos dia dan dia pun tahu!
0; woi! Diam boleh tak! Makin kusut aku nak buat keputusan nie!
9; entah! Ko budak balik insaf ler-jaga mak ayah! Soal aku ko jangan masuk campur!
1;bro. insafler diri! Dah macam samseng jalanan nie apa kes!
9; ada aku kisah! Hey dengar sini ok-walaupun aku bersalah esok, keadilan pasti milik aku dan takde sapa boleh menghalang-lebih-lebih lagi budak hingusan mcm ko nie!
1; peduli apa aku! Tuhan tahu segalanya bro. aku dah lama berserah padaNya!
9; Hahahx! Esok tengok lah nanti k!
0; aku nak bagitahu kat sini! Result esok final! So pepandai ler korang menjawab esok kalau menang atau kalah! Adios!

---________________---

Comments

Popular posts from this blog

keluarga!

ImAzih nisutAM

Pengalaman "BLUE MOON" ku