Surat Untuk Pendidik
Pada hari ini ramai yang berkata-kata tentang guru. Sebelum kita
menunjuk jari kepada guru, adalah lebih baik kita bertanya pada guru apakah
tugas guru sebenarnya. Guru melakukan banyak pekerjaan sebagai bidang tugasnya
malah tidak keterlaluan mengatakan tugas guru merangkumi segala aspek yang
terdapat di sekolah, dari segi pentadbiran,kewangan, disiplin, moral dan
sebagainya. Itulah tugas guru dan kebanyakan guru tidak hanya berpegang kepada
satu tanggungjawab.
Yang menjadi laranya hati seorang guru adalah apabila
bidang-bidang tugas tambahan ini bukanlah menjadi tiang ukur kehebatan guru itu.
Akan tetapi ianya merupakan pencapaian murid; hebatnya murid adalah hebatnya
guru. Disebalik itu ada juga guru yang hebat tetapi dikatakan biasa-biasa
sahaja kerana muridnya biasa sahaja. Hebatnya sesebuah sekolah pun kerana
muridnya..bukanlah guru-gurunya yang bertugas melakukan itu dan ini. Kerana apa
ini semua terjadi kerana lumrah hakiki bidang tugas guru.
Seorang guru tidak boleh marah jika diarahkan untuk
melakukan tugas tambahan dan ada kalanya tidak boleh menolak. Guru umpama
pelakon-kata orang lama. Andaian lama yang menegaskan guru boleh melakonkan segala watak dan segala
perkara dengan eloknya.
Itulah guru dulu dan masa kini. Kenapa tiada perubahan? Ada perubahannya
tapi tiada kehebatan disebaliknya.. setiap perubahan yang dicadangkan adalah
berbentuk penterjemahan baru sistem dan pertindihan sistem lama dan baru amat
merunsingkan terutamanya guru lama dan guru baru…
Inilah yang membangkitkan penentangan dalam pendidikan
sekarang. Dimanakah jalan keluarnya?
Semua guru tahu..jalan keluarnya senang sahaja-kembalikan
tugas hakiki guru kepada mereka iaitu mengajar. Tapi semudah itukah—sedang selama
ini mereka mengajar jua..kenapa guru dulu dapat melakukannya dan guru masa
sekarang banyak kerenahnya?
Anda bukan guru—sebab itulah anda tidak mungkin faham. Guru memang mengajar; guru hadir didalam kelas
dan mendidik murid. Tapi tugas guru tidak pernah tamat disitu…ianya berterusan
sewaktu cuti dan sebagainya. Dengan kemudahan IT dan teknologi kini; guru lebih
terikat dengan sekolah serta murid..kalau guru dahulu; cuti sekolah bermakna
berada di rumah dan di kampung..guru kini tiada lagi istilah yang sama kerana
pada waktu cuti pun ada dikalangan guru yang masih terpaksa bertugas melakukan
ini dan itu.. hal berkaitan bukanlah alasan tetapi realiti.
Bagaimana kita mahu memperbaikinya? Mudah. Kembalikan tugas
guru kepada mengajar. Tetapi bagaimana dengan tugas-tugas tambahan lain—ianya perlu
juga dilaksanakan..
Saya cadangkan hapuskan sahaja bidang tugas mengajar untuk
guru yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti tambahan. Contohnya jika guru itu
ketua panitia maka tugasnya adalah satu dan itu adalah untuk menjadi ketua kepada
guru-guru mata pelajaran.. Guru panitia boleh bertindak untuk kawal selia
perkembangan mata pelajaran dan guru. Guru panitia ini tidak perlu untuk
mengajar murid bahkan cukup tugasnya di pejabat untuk urusan mata pelajaran
tersebut. Tidakkah ini memudahkan guru… mungkin ada guru yang berkata-
untungnya kalau begitu; saya ingin bertanya jika guru sendiri selalu mengatakan
tugas itu mudah kenapa apabila diberikan pelaksanaannya kepada guru dan
hasilnya kurang menyerlah.
Dalam semua profession pasti ada segolongan yang tegar yang
tidak mahu menerima hakiki sebenar had sesuatu tugas…
Ini bukanlah mempersoalkan sesiapa tetapi sudah tiba masanya
kita benarkan guru yang mengajar mata pelajaran untuk bernafas dengan udara
sendiri. Bayangkan seorang guru yang bertugas untuk mengendalikan data sekolah
dan pada masa yang sama perlu mengajar murid di dalam sekolah.. Tidakkah itu bebanan
baginya dan lebih dari itu data yang dikendalinya hanyalah sebagai tugas
tambahan dan penilaian kerjayanya lebih kepada hasil kemenjadian muridnya. Perlu
ditegaskan jika guru itu mengendalikan data sekolah—benarkan dia melaksanakan
tugas itu sahaja supaya penilaian kerjayanya adalah berdasarkan hasil-hasil
data yang telah berjaya diselesaikan.
Begitulah juga dengan tugas guru besar, penolong pentadbiran
sekolah, penolong hal ehwal murid, penolong ko-kurikulum, guru kaunseling, guru
keceriaan, guru kebersihan dan sebagainya..
Berikanlah mereka tugas ini sebagai tugas tunggal mereka
supaya guru-guru ini dapat melaksanakannya dengan baik dan cemerlang dan
benarkanlah guru-guru mata pelajaran untuk melaksanakan tugas mendidik tanpa
ada pertindihan tugas yang ketara.
Saya tahu; masalah utama untuk wujudkan sistem ini adalah
dari segi kewangan kerana dengan adanya sistem ini kita akan terpaksa membayar
lebih banyak guru dan sesebuah sekolah mempunyai kapasiti guru yang terlalu
tinggi. Tetapi tidakkah itu impian semua guru; untuk mendidik murid dengan
bilangan yang ideal supaya lebih teratur dan baik; bukankah itu impian sistem pendidikan
Negara yang mahu setiap murid diberikan peluang pendidikan yang sama rata.
Dari dahulu sehingga sekarang; kita hanya mampu
berbicara-kita hanya mampu berdalih bila tiba masalah tetapi penyelesaiannya kita
endahkan tanpa bicara. Kita mahu jadi yang terbaik, maka kita tidak perlu akur
kepada standard yang diletakkan dunia luar.
Pendidikan adalah tunjang Negara dan jika asas ini kita
semata-mata mengolahnya dari dapatan dunia luar maka tidak janggallah jika
masyarakat kita tegar menjadi seperti masyarakat luar yang lain.
Jangan menjadi boneka ikutan asing…tetapi kita sendiri
mereplikasikan acuan yang mereka bentukkan!
Saya menulis ini untuk mencabar pemikiran tempatan untuk
menjadi adiwira dalam memperhalusi kesilapan kita dalam mendidik. Untuk setiap
ketamadunan menjadi maju; ahli pemikirnya mestilah dari golongan cendiakawan
yang tahu dunia luar tidak boleh direplikasikan dalam realiti masyarakat nyata.
Oleh itu adaptasi dan pengubah-suaian yang drastik perlu dan ciptaan pendoman
baru adalah wajib untuk membuktikan ketamadunan kita adalah yang terulung dan
yang terbaik…
Comments
Post a Comment
please think wisely!